MESUT UÇAKAN
Yapımcı / Yönetmen / Senarist / Sinema Yazarı

1953 Kırıkkale doğdu. İlk ve orta tahsilini aynı şehirde yaptı. 1978’de İstanbul İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksek Okulu Sinema TV Bölümü’nü bitirdi.

1976-1978’de MTTB Sinema Kulübü Başkanlığı’nı yaptı. Çeşitli gazete ve dergilerde sinema yazıları yazdı. “Mutlak Fikir Estetiği ve Sinema (1976)” ve “Sonsuzkare (2003-2004)” isimli iki sinema dergisi çıkardı.

“Türk Sineması’nda İdeoloji/1977” isimli araştırma, “Sıkı tut Ellerimi/1993” isimli şiir kitapları yayınlandı. İlk kitabın 2010’da, ikincisinin 2012’de ikinci baskıları yapıldı. Ayrıca, Necip Tosun’un yönetmenle yaptığı söyleşileri kapsayan “Mesut Uçakan’la Sinema Söyleşileri/1992” ve Hüseyin Karaca’nın yönetmen’in hayatı, eserleri, medyadaki yeri üzerine kapsamlı bir araştırmayı içeren “Sonsuzkarelerde Bir Çığlık: Mesut Uçakan/2009” isimli yayınlanmış iki kitaptan da söz etmek gerekir.

Uçakan, 1978’de ilk defa “Lanet” filmiyle yönetmenliğe adım attı. Çoğu filmlerinin senaryosunu kendisi yazdı.

Fikir ve estetik planda verdiği mücadele ile Batı kültürünün getirdiği çarpıklıklara karşı durdu. Duruşuyla Türk Sineması’nda ayrı bir yer edindi. Her türlü olumsuz şartlara inat önüne çıkan fırsatlara yenilmedi, duruşundan taviz vermedi. Çoğu eserleri hâsılat rekorları kırdı, büyük yankılar uyandırdı.

Türk Sineması’nda pek çok ilki başlattı: “Kavanozdaki Adam (1987)”la ilk defa bilim-kurguyu denedi. “Reis Bey (1988)”le koyu sansür döneminde ilk defa yargıyı eleştirdi. “Yalnız Değilsiniz - 1 ve 2 (1990-1991)” ile ilk defa baş örtüsü dramını sinemaya yansıttı. “Kelebekler Sonsuza Uçar/İskilipli Atıf Hoca (1993)” ile ilk defa İstiklâl Mahkemeleri şahsında yakın tarihimizi cesur bir şekilde eleştirdi. “Ölümsüz karanfiller (1995)” ile ilk defa fâili meçhul cinayetleri beyazperdeye taşıdı. “Anka Kuşu (2007)” ile ilk defa günümüz dergâhlarındaki kurtarıcılık vasfına ve erdiricilik sırrına dikkat çekti.

ALMIŞ OLDUĞU ÖDÜLLER

Film Yönetmenleri Derneği ve Sinema Eserleri Meslek Birliği (Sesam) üyesi olan Yönetmen, “Reis Bey” filmiyle “T.C. Kültür Bakanlığı Başarı”, “Türkiye Yazarlar Birliği En İyi Yönetmen”; “Kelebekler Sonsuza Uçar” filmiyle “Antalya Film Festivali Halk jürisi”, “Türkiye Yazarlar Birliği En İyi Film”, “BİRSAD En İyi Film” “Ölümsüz Karanfiller”le, “Taşkent Film Festivali İnsan Haklarını En İyi Savunan Film” ödüllerini aldı. Ayrıca, 2011, “ Birikim Kolejleri” ve “Erciyes Üniversitesi”, 2012 “Kırıkkale Üniversitesi”, 2014 “Köyceğiz Kaunos Film Festivali” tarafından verilen “Ömür Boyu Onur Ödülleri” ve halkın verdiği yüzü aşkın özel plaket sahibidir.

Anadolu Gazeteciler Derneği "2015 Yılın Yönetmeni" Ödülü.

Sevda Kuşun Kanadında ile Anadolu Gazeteciler Derneği tarafından verilen "Yılın Dizisi" Ödülü. Yine Sevda Kuşun Kanadında ile Bem-Bir-Sen tarafından verilen " 7. İbrahim Keresteci Basın Ödülleri"nde “Yılın Dizisi” ödülü.

Hak-İş 2016 Yılın yönetmeni ödülü.



SATIR ARASI

"Milli Sinema hareketi, Türk Sineması'nın kendi köklerinden yoksun düştüğü bir dönemde mimli değerlere, milli bakış açısına dikkat çeken bir çabaydı. Vazifesini yaptı ve tarih sahnesinden çekildi. Ardından beyaz sinema aldı böyle bir kaygının yerini... O da fazla tutunamadı. Çünkü lafa kavrama takılı kaldı. Oysa asıl olan özü yaşatmaktı. Her nesil kendi diliyle gelir ve kendi kavramlarını kendi üretir. Şimdi de o özü hisseden pek çok sinemacı var ama artık onlar yeni bir dille konuşuyorlar."

FOTOĞRAFLAR